všetko o značke swarovski - úvodný obrázok

Všetko čo ste (ne)vedeli o svetoznámej značke Swarovski

Meno, ktoré je známe po celom svete vďaka tým najžiarivejším a najlesklejším krištáľom aké poznáme. Swarovski je rodinná značka, ktorá je na trhu už viac ako storočie a stále sa drží na vrchole vďaka kreativite a inováciám. Značka sa spája najmä s krištáľmi ale vedeli ste, že vyrábajú dokonca ďalekohlady alebo osvetlenie do firemných budov?  Nahliadnite do článku a zistite čo všetko ste (ne)vedel o tomto „krištáľovom kráľovstve“.

Zakladateľ impéria Daniel Svárovský

Swarovski je jedna z najznámejších a najobľúbenejších značiek, ktoré sa zaoberajú výrobou krištáľov a jej príbeh sa začal písať keď sa mladý a talentovaný Daniel Swarovski (pôvodne Svárovský, narodený 1862 a pochádzajúci z Jiřetína pod Bukovou v Českej Republike) rozhodol naplno venovať brúseniu „diamantu pre každého“ – krištáľu.

 

Daniel Swarovski

Swarovski pocházdal z rodiny brusiča a tak mal k šperkom od detstva veľmi blízko. V tomto čase sa brúsili kamene strojmi, ktoré boli poháňané šliapaním na pedále a toto robilo precíznu výrobu šperkov oveľa náročnejšou. Tu nastáva prvý prelomový bod v kariére mladého brusiča. Swarovski vymyslel a dal si patentovať (1892) brúsny stroj poháňaný elektrinou na vybrusovanie krištáľových kameňov.

Brúsny stroj už bol patentovaný, jediné čo teraz Swarovski potreboval bola dostatočná sila, ktorá by ho poháňala a tak sa rozhodol presunúť do mestečka Wattens v Tirolsku kde mu pohon do stroja zabezpečila rieka Inn. Swarovski značka nadobúda oficiálnu podobu a Swarovski mohol začať brúsenie krištáľu hromadne a zároveň aj znížiť náklady na výrobu. Jeho víziou bolo vytvoriť „diamant pre každého“ – niečo esteticky krásne ale zároveň cenovo prístupné pre všetkých ľudí. Krištále Swarovski sa postupne stávali súčasťou luxusných šperkov a boli veľmi žiadané najmä kvôli ich dlhotrvácnemu lesku a precíznemu rezu.

značka Swarovski

Swarovski spolu so svojimi synmi Wilhelmom, Friedrichom a Alfredom neskôr (1913) začali vyrábať vlastný krištáľ a jeho výroba je dodnes firemným tajomstvom. Swarovski sa vždy sústredil na inovácie a pokrok a preto v roku 1919 firma rozšírila svoj sortiment produktov aj o svoje vlastné brúsne a leštiace stroje, ktoré sa predávajú pod značkou Tyrolit.

Swarovski zdobil aj britskú kráľovnú Viktóriu

Meno Swarovski sa už desaťročia spája s módou a to aj módou, ktorá bola skutočne kráľovská. Niekoľko rób kráľovnej Viktórie boli zdobené krištáľmi Swarovski. Filmový debut zažila značka v roku 1932 vo filme kde Marlene Dietrich oslnila v kostýme, ktorý bol vykladaný Swarovski krištáľmi. Značku Swarovski milovala aj Marilyn Monroe. Večer roku 1962 keď spievala prezidentovi Kennedymu „Happy Birthday, Mr President“ bola odetá v šatách, ktoré boli vykladané 2 500 Swarovského krištáľmi. Tieto šaty boli neskôr vydražené na aukcií za viac ako 1.26 milionov dollárov. Ďalší veľmi známy kostým, ktorý táto značka vyrobila bol kostým pre herečku Nicole Kidman keď hrala Satine vo filme Moulin Rouge. Satine je známa aj pod prezývkou „žiarivý diamant“ čo je príznačané aj pre Swarovski značku aj keď sa venujú „len“ výrobe krištáľov. Taktiež tiara Audry Hedburn vo filme Raňajky u Tiffanyho pochádzala z dielne tejto rodinnej značky.

satine-nicole-kidman

Satine

Wilhelm Swarovski v roku 1935 vytvoril nový prototyp ďalekohľadu a tým sa pričinil o vznik novej divízie firmy, ktorá bola založená o 14 rokov neskôr pod názvom Swarovski Optik. Pod touto značkou sa vyrábajú okrem rôznych ďalekohľadov a puškohľadov napríklad aj teleskopy. Zaujímavou divíziou je Swareflex v ktorej sa zaoberajú najmä dopravnými bezpečnostnými systémami a osvetlením pre fabriky, firmy, hotely a obchody.

Dúhovo krásny Swarovski a módny biznis

Ďalší prelomový „vynález“ bol vznik neobyčajného a nového efektu Aurora Borealis („polárna žiara“). Aurora Borealis vytvára efekt dúhy takže krištále sa na svetle lesknú v rozličných farbách. Vzniká špeciálnou vrstvou a technikou často býva označovaný skratkou AB.

Módny návrhár Christian Dior bol očarený týmito krištáľmi a často ich používal na zdobenie svojich kokteilových šiat. Bol to práve on kto si vyžiadal špeciálny vzhľad krištáľov. Dior nebol jediný, ktorý rád používal brúsený krištáľ vo svojich kolekciách. Coco Chanel ich zas rada kombinovala s perlami alebo dokonca pravými drahokamami a tým viedla ľudí k myšlienke, ktorá nebola len o cene materiálu ale hlavne samotného dizajnu. V roku 1956 kedy vznikla Aurora Borealis zomiera zakladateľ značky Daniel Swarovski vo veku 93 rokov.

V roku 1965 sa Swarovski začína venovať aj práci s drahokamami vrátane zafírov, ametystov a zirkónov. Prekvapivým produktom firmy boli dnes stále populárne krištáľové figuríny. Tieto vznikli ako produkt čistou náhodou keď dedko Nadje Swarovski v dielni zlepil zvyšky z krištáľového lustra dokopy v tvare myši. Figúrky sa nakoniec stali až tak populárnymi, že sú samostatnou produktovou líniou a nájde sa mnoho zberateľov, ktorí ich radi kupujú do svojich zbierok. Dokonca boli až tak populárne, že keď bol v roku 1983 otvorený prvý Swarovski butik v Londýne bola z neho ukradnutá veľká figurína korytnačky. Okrem toho v roku 1987 vznikla Swarovski Crystal Society (SCS), ktorá združuje týchto zberateľov Swarovski figurín a má viac ako 325 000 členov po celom svete.

Obchod Swarovski

Obchod Swarovski

Swarovski alebo Swarovski Elements?

Labuť Swarovski, tak nazývajú dnešné logo tejto značky, ktoré bolo navrhnuté v roku 1989 a sú ním označované všetky originálne produkty tejto značky. Toto logo odlišuje produkty, ktoré pochádzajú priamo z dielne Swarovski a výrobky, ktoré sú vyrobené so Swarovski Elements. Swarovski Elements čiže komponenty môžu byť zakúpené hromadne a použité v ďalšej výrobe v náušniciach, prsteňoch alebo ako prívesok, ale aj jednotlivo a tak si môžete sami doma vyrobiť napríklad vlastný náramok alebo náhrdelník s krištáľom Swarovski. Samozrejme, že k tomu tak nebudete mať žiadny certifikát a ani obal, ktorý bežne firma Swarovski dodáva ku svojím originálnym produktom z vlastnej výroby. A teda šperky so Swarovski Elements nepochádzajú priamo od spoločnosti Swarovski ale zároveň krištáľ má tú pravú a správnu kvalitu, ktorú táto firma produkuje. Rozdiel je však očividný v cene. Originálne produkty Swarovski sa pohybujú aj v stovkách eur. Produkty, ktoré obsahujú komponenty od tejto zančky môžu byť potom označované nasledovne:

  • Crystallized ™”
  • “MADE WITH SWAROVSKI ELEMENTS”
  • „made with Swarovski crystals“
Labuť Swarovski

Známa labuť, ktorá sa nechádza aj v logu značky

Krištáľový svet v Tirolsku

A aby toho nebolo dosť Swarovski má aj vlastné múzeum. Krištáľový svet (Kristallwelten) sa  nachádza sa vo Wattens v Tirolsku tam kde sa to všetko začalo. Od roku 1995 do teraz ho navštívilo viac ako 11 miliónov návštevníkov. Múzeum ponúka interaktívny zážitok, hra svetla a krištáľov je príjemná nie len na pohlaď ale praktická pretože v miestnosti Krištáľový dom je vynikajúca akustika. Tú využívajú známe osobnosti, ktoré sa rozhodli si povedať svoje áno obklopení krištáľom.

Swarovski múzeum

Krištáľový svet

Swarovski sa opäť spája so svetom módy a prehliadkových mól roku 1999 keď sa Nadja Swarovski zoznamuje s návrhárom Alexandrom McQueenom. Po tejto spolupráci sa značka Swarovski rozhodla pomáhať  mladým návrhárom. Odvtedy už podporili približne 150 návrhárskych talentov. V roku 2003 dokonca Swarovski vytvoril krištáľovú tkaninu, ktorá môže byť nažehlená, prišitá alebo prilepená na rôzne materiály a tak im dodať punc luxusu. V tomto istom roku sa koná aj módna prehliadka organizovaná samotnou značkou kde rôzny návrhári prestavujú jedinečné kúsky pri výrobe, ktorých boli použité Swarovski krištále a drahokamy. A v roku 2006 Madonna oslňuje v niekoľkých kostýmoch vykladaných Swarovski krištáľmi na svojom „Confessions“ turné.

Nadja Swarovski

Nadja Swarovski

Ani Swarovski nechýbal na Oscaroch

Odovzdávanie Oscarov, jedna z najprestížnejších udalostí, na ktorej tiež zažiarili Swarovski krištále v roku 2007 počas 79. odovzdávania cien. Krištáľová opona vytvorená z viac ako 50 000 krištáľov slúžila ako oslnivé pozadie počas tohto večera. A zdá sa, že značka Swarovski bola natoľko očarená Oscarmi, že sa sami rozhodli pustiť do zábavného a filmového priemyslu a to v roku 2009 kedy založili filmovú divíziu Swarovski Entertainment. Prvý film Romeo & Júlia vychádza roku 2013.

Muzem Swarovski Krištáľ

Krištáľový svet z vnútra

Presný ako hodinky nadčasový ako Swarovski

V roku 2009 sa preslávený Swiss quartz a Swarovski púšťa aj do výroby hodiniek po troch rokoch výskumu a rozvoja tejto myšlienky. Aura by Swarovski je prvá vôňa, ktorá je vytvorená v spolupárci s Clarins Fragrance Group v roku 2011 a prestavuje neopakovateľný zážitok pre zákazníkov.

V roku 2012 sa Swarovski opäť približuje k vzhľadu diamantu novou technológiou a krištáľom XIRIUS 1088, ktorý nesmie svoje meno po najžiarivejšej hviezde v galaxií a jeho rez sa viac a viac približuje ku zložitému rezu drahokamov a v roku 2014 sa spája so slávnou modelkou Mirandou Kerr, ktorá v kampani pre Swarovski predstavuje ženu rôznych štýlov a dokazuje, že Swarovski šperky sú módne no zároveň sú nadčasové. V roku 2014 Swarovski v spolupráci s významným dizajnérom šperkov Matthewom Cambell Laurenzom zakladajú Ateliér Swarovski kde vznikajú prvá kolekcia vybraných šperkov, kde každú kúsok je vyrobený z polodrahokamov a drahokamov Swarovski Genuine Gemstones. Tieto drahé kamene ako napríklad zafír, ametyst a topáz sú ručne osadené v osemnásť karátovom zlate.

Swarovski zdobené auto

Swarovski krištáľ môže byť použitý kdekoľvek napríklad aj na aute.

Je čas pomáhať

Firma Swarovski si však je vedomá, že je nevyhnutné pomáhať a venuje sa niekoľkým charitatívnym projektom naraz. Zopár z nich dokonca sami iniciovali a majú aj vlastnú nadáciu. Tri základné oblasti, ktorým sa značka venuje sú Udržanie prírodných zdrojov a starostlivosť o ne, ľudské práva a blaho komunity a ľudstva, a podpora kultúry a kreativity. V oblasti prírodných zdrojov sa Swarovski veľa venuje vode a v rámci podpory kreativity Swarovski podporuje začínajúcich módnych dizajnérov.

Firmu doteraz vlastnia a vedú členovia rodiny je to už štvrtá a piata generácia tohto slávneho mena. V čele stojí Robert Buchbauer spolu so svojími bratrancami a jednou sesternicou Markusom Langes-Swarovski, Mathiasom Margreiterom, Danielom J. Cohenom a Nadjou Swarovski. Predstavenstvo Tyrolitu sa skladá z ďalších troch členov.

Ďalšie zaujímavé odkazy

Nájdete tu zaujímavé rozhovory s Nadjou Swarovski a CEO spoločnosti Robertom Buchbauerom (rozhovory sú v angličtine):

http://www.greenpebblesblog.com/2013/06/focus-entrepreneurship-innovation_20.html

http://fellt.com/industry/2014/09/meet-the-boss-robert-buchbauer-ceo-and-member-of-the-executive-board-swarovski

http://www.businessoffashion.com/articles/ceo-talk/ceo-talk-nadja-swarovski

http://www.businessoffashion.com/articles/careers/swarovski-creative-innovation-engine

http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/03/13/nadja-swarovski-crystal-fashion_n_6840206.html

http://newbridget.blog.cz/1310/sperky-swarovski-originaly-alebo-napodobeniny

http://www.sme.sk/c/6906715/u-swarovskych-sa-vsetko-trbliece-nacisticka-minulost-sa-taji.html

Lucka

Ahojte:) volám sa Lucia. Mám rada všetko čo sa týka módy, make-upu, šperkov, DIY, vlasového stylingu a nechtového dizajnu.

Okrem toho ma bavia knihy, angličtina a rada cestujem:). Nájdete ma aj na Instagrame @missluciadams a na mojom blogu www.luciasblog.sk (IG @luciasblogsk)

More Posts - Website

Follow Me:
FacebookPinterest

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *